darten en klootschieten

Hoe het klootschieten en darten ontstond bij TKV

Het begon allemaal in de eerste jaren van deze 21e eeuw. met de "Herensociëteit". "broertje" Henry Hazelaar van de toenmalige penningmeester van de klootschieters van Teuge, een zekere Arno bood hem en zijn maatje Edwin Abbink onderdak in zijn garage om zich daar in de edele werpsport DARTEN te bekwamen.

Welnu DAT liep door hun enthousiasme en plezier uit de hand, steeds meer darters gingen meedoen, als "heren van stand" noemden zij zich met de Engelse titel "Barrel and Shaft", het engels woordenboek er maar eens bijgegrepen, en dan kom je ongeveer als volgt uit; "barrel" is een ton (bierton) en "shaft" staat voor pijl, werpspies,bliksemstraal, aan de lezer(es) laat ik graag de prettige gedachten die bij deze uitleg opkomen, zij hebben een eigen website die via www.teugseklootschietersvereniging.nl daar met een link is aan te klikken, moet je doen.

Het liep weer uit de hand , ruimtegebrek, het niet mee kunnen doen in de regiocompetitie en nauwelijks je gasten kunnen ontvangen, Arno de redder in nood regelde rond 2006 het clubhuis van de klootschieters voor een warme ruimte met een bar en keuken, de darters van Jan de Groot uit de Vecht voelden daar ook wel voor ( de geschiedenis herhaalt zich, want de klootschieters waren ook bij Jan de Groot begonnen) , de klootschieters;..... geen probleem, want nu hadden zij naast het klootschieten, er een gezellige en prettige binnensport bij, de statuten van TKV werden aangepast, en een tiental dartborden met spots aan de dikke betonmuur van de bunker geschroeft. ( die krijgen ze van ze'n leven niet omver).

EN TOEN ... konden de darters meedoen in de regiocompetitie van de Dart Vereniging Stedendriehoek ( www.dvs.nl ), er doen nu al  vier!!!!! dartteams van TKV mee, onderleiding van een coach, alle woensdagavonden is het voor de nu circa 40 darters trainen of spelen, bij uitwedstrijden spelen de recreanten ( particulieren worden ze genoemd ) dus thuis in de bunker, met speelkaarten worden er dan teams geformeerd en word er gespeeld om "de baard van de keizer"

Op de woensdagavonden word er met gevoel gespeeld, een fris pilsje erbij en de pijlen worden dan feilloos in de borden gesmeten, het boeiende van darten en ook klootschieten is, de gemoedelijkheid; mannen en vrouwen gaan in het spelen en sporten gelijk op en blazen elk hun partijtje volop mee, zelf denk ik zeker te weten dat je juist door gemengde teams de gemoedelijkheid en genoeglijkheid in het sporten versterkt,de dikke pret komt van twee macho-gangmakers als Theo en Frans Berenschot UUT Teuge en de particulier Henk Hazelaar 75 jaar! die gooit als een speer.

Dat de klootschieters en darters het goed met elkaar goed naar de zin hebben blijkt wel dat de klootschieters na een potje klootschieten achter het vliegveld of Bussloo op de zondagmorgen, er altijd een paar aan het darten zijn, daarnaast zijn de darters ook knap in het klootschieten bij ons boerenkooltoernooi "vaak in de sneeuw" op de laatste zondag van januari in het park Bussloo, en zie je ze na afloop in de bunker opgewekt achter de dampende boerenkoolpannen met  de dampende stampot staan scheppen en lange worsten uit te delen aan meer dan honderd hongerige deelnemers/sters/tjes

november 2011  Halbo Bosker

20-10-2017